Ontvang kwalitatieve feedback van je partners

Jouw brein is dus gefocust op het onthouden van negatieve zaken.

Erg nuttig: het voorkomt bijvoorbeeld dat je nogmaals dezelfde fout maakt. Minder nuttig is echter het effect dat het op jouw emoties en mentale toestand heeft. Daarom is belangrijk deze onderstaande tips even door te nemen.

Advocaten, hoe goed is jullie partner in het geven van feedback? Ik weet zeker dat sommigen van jullie met partners werken, of niet?

Ik weet zeker dat sommigen van jullie werken met partners die een actieve interesse hebben in jullie ontwikkeling. Maar… ik vermoed dat velen van jullie dat niet doen.

Ik heb partners vaak horen zeggen dat ze in het recht zijn gestapt om advocaat te zijn, geen manager, en dat, hoe dan ook, geen nieuws goed nieuws is. Nou, dat is geweldig als je erop vertrouwt dat je de vaardigheden en kennis die je nodig hebt om te slagen in je carrière door een soort van osmose absorbeert.

Dus laten we de vraag eens omdraaien: Hoe goed ben je in het krijgen van feedback van partners? Leer hoe je dat doet en je zult in staat zijn om de input te krijgen die je nodig hebt om je carrière te ontwikkelen.

 

OMGAAN MET KRITIEK? VOORKOM EEN OER-REACTIE 

Je kunt als geen ander kritiek geven. Kritiek krijgen, daar gaat het echter mis. Je hartslag versnelt, je brein ervaart stress en jij sputtert tegen. Met andere woorden: jouw oerinstinct raakt getriggerd: “Ik word voor de leeuwen gegooid!” Totaal niet waar. Leer daarom hoe je jouw innerlijke holbewoner temt… 

Hier zijn mijn top 8 tips:

Stel gerichte vragen: “Hoe kan ik specifiek duidelijker zijn in mijn communicatie?” Stap eens uit je comfortzone en vraag feedback, je gaat veel voordeel ermee halen.

Vraag vooruit. Vraag je partner om uit te kijken naar dingen die hij aan jou kan terugkoppelen: “Kun je me na de afsluiting één ding vertellen dat ik goed heb gedaan en één ding dat je me zou aanraden om aan te werken?” Dan zijn ze niet aan het rondfladderen in hun herinnering aan de gebeurtenis terwijl ze al op weg zijn naar de volgende deal.

Koppel je verzoek aan de zakelijke behoefte van de partner: “Ik wil zeker weten dat ik werk in lijn met hoe je deze klant/transactie wilt managen.”

Je zult volhardend en consequent moeten zijn. Je moet beiden nieuwe gewoonten ontwikkelen en deze vergen meerdere interacties om te verankeren.

Vraag ook naar de positieve aspecten, niet alleen naar de negatieve.
Het gaat niet alleen om het corrigeren van fouten en problemen, maar ook om het polsen van die aspecten die de team- of klantenervaring kunnen verbeteren.

Wees cool en analytisch
Vat feedback niet persoonlijk op, vraag niet waarom, word niet boos, rechtvaardig niets, ben het er niet mee oneens… Accepteer gewoon de feedback die je krijgt en evalueer die met vrijmoedigheid. Je kunt hoogstens om concreetheid vragen wanneer meningen vaag zijn: vraag om echte en verifieerbare feiten. En zeg altijd dank je wel. 

Wees geen passieve ontvanger
Onderneem actie en maak duidelijk dat je dat doet. Op die manier zullen degenen die hebben deelgenomen het gevoel hebben dat er naar hen is geluisterd en dat er iets wordt gedaan met hun inbreng, en zullen zij eerder geneigd zijn deel te nemen aan toekomstige feedbackprocessen.

Maar vraag niet alleen om feedback, geef het ook!
Het is heel belangrijk het goede voorbeeld te geven en door het op de juiste manier te doen, zullen de relaties en de prestaties van de mensen om je heen drastisch verbeteren.

Gouden Tip!

Laat het bezinken en vraag om tijd.

Het ontvangen van feedback vraagt ontzettend veel van je brein. En natuurlijk, een paar feedbackpunten kun je nog wel verwerken. Ontvang je echter kritiekpunt na kritiekpunt, dan zal je jouw brein wat rust moeten gunnen, om zo die ‘vecht-of-vlucht’-respons te voorkomen. 

Doe dit door de kritiekgever te onderbreken. Maak letterlijk tijd vrij voor je rationele brein, zodat jouw oerbrein niet de situatie overneemt. 

Komt jouw partner of collega dus met allerlei verbeterpunten aan, vraag haar of hem dan even te stoppen:

“Ik onderbreek je even. Ik hoor dat je diverse verbeterpunten hebt. Dat krijg ik niet een één keer verwerkt. Gun me even wat tijd, dan denk ik eerst even na over het eerste punt en dan kom ik er later op terug.”
Hierdoor krijgt jouw brein de tijd om te kalmeren en kan die stressreactie bedaren. Daarnaast helpt het je afstand te nemen van de situatie en de feedback te evalueren.

Wil je weten wat je volgende stap is, wat je wilt als advocaat en welke richting jij in je leven wilt nemen?

Neem contact met mij op en plan nu een gratis gesprek van 30 minuten om samen te bekijken wat we voor elkaar kunnen betekenen en zodat je belangrijke inzichten mag verwerven voor je loopbaan en/of je persoonlijke leven.

Meer weten hoe je een Soft Skills kunt leren op een eenvoudige en snelle manier om een uitmuntende werksfeer te creëren en de gewenste doelen te behalen?

Wil je meer weten over mijn TRAININGEN en bemiddelingstrajecten voor jezelf of je MEDEWERKERS of cliënten? Neem vrijblijvend contact op

Of wil je samen met een klein team van maximaal 6 mensen de “Leiderschap & Veerkracht” volgen, om je doelen in je leven te behalen met een vernieuwde mindset en een duidelijke missie? KLIK HIER

Of wil je vrijblijvend je vragen, zorgen of gewoonweg informatie opvragen over de diverse coaching programma’s: CONTACT

Meer weten?

Welke negatieve effecten voorziet je binnen je praktijk?

Welke veranderingen moet je in je praktijk aanbrengen?

Welke obstakels denk je dat er zich zullen aandienen bij je team?

Welke uitdagingen spelen nu meer dan ooit een rol voor jou persoonlijk?

Welke kansen zijn er om een advocatenpraktijk te creëren die meer aan je wensen voldoet, en de behoeften van de post-covid cliënt die beter kan gedijen in het huidige klimaat en in de post-Covid19 wereld?

Wil je meer weten over team- of management coaching en hoe je de Soft Skills voor advocaten kunt aanwenden voor je praktijk om meer structuur, focus en productiviteit te bevorderen? Neem contact met mij op: Info@evaguerra.be

Of klik op deze link: CONTACT

.

.

.

error: Content is protected !!

Download Your Copy