De beste manier om nieuwe ideeën te genereren

Nieuwe ideeën genereren is helemaal niet zo moeilijk!

In de loop der jaren heb ik met honderden CEO’s, ondernemers, bedrijfsinnovatoren en creatieve professionals gewerkt. Ik heb één proces ontdekt dat het beste werkt om nieuwe ideeën voor producten, diensten of bedrijven te genereren. Nee, het is niet het beplakken van een muur met Post-It briefjes. Het is ook geen algemene brainstormsessie, waarbij elk gek idee wordt geopperd in de hoop dat het tot een geniaal inzicht zal leiden.

Denk als een vakman

In plaats daarvan moedig ik ideeëngeneratoren aan om te denken in termen van ambacht, niet van kunst. Wat is het verschil? Het doel van een kunstenaar is persoonlijke expressie, op welke manier dat ook vorm krijgt op basis van zijn talenten en verbeelding. Een ambachtsman daarentegen heeft ook verbeeldingskracht en talent, maar legt evenveel nadruk op functie en nut. Hoewel het debat over kunst en ambacht al eeuwen woedt (en ik hier vandaag niet ben om het op te lossen), is de grotere nadruk op nut van grote waarde voor ideeëngeneratoren.

Evenwicht vinden tussen het creëren en het observeren

Zo moet de aardewerken vaas een evenwicht vinden tussen design en stevigheid; te zwaar en onhandig om op te tillen, maar toch stevig genoeg om dagelijks gebruik te doorstaan. De handgemaakte stoel moet zowel esthetisch design als comfort en ondersteuning bieden. De geweven deken heeft een mooi patroon en textuur en is bovendien vakkundig gemaakt voor warmte en duurzaamheid.

Vraag wie voor wat

Het verleggen van je focus van je nieuwe product, dienst of bedrijf naar gebruikers brengt duidelijkheid in jouw verbeelding. Het vereist dat je je beoogde publiek definieert voordat je bedenkt wat je gaat maken. Het verduidelijkt ook je denken, een aanpak die Amazon meedogenloos gebruikt in zijn beroemde memo van 6 pagina’s als alternatief voor vergaderingen (beschreven in Jeff Bezos’ recente brief aan de aandeelhouders).

Door eerst “Wie?” te vragen, richt je je primair op de gebruiker, klant of cliënt – niet op het object. Die functionele intentie opent veel productievere wegen voor het genereren van ideeën. Het profileren van een ideale gebruiker die baat zal hebben bij je nieuwe idee stelt jou in staat parameters vast te stellen, je denken te focussen, en vruchteloze verkenningen te vermijden.

De volgende keer dat je nieuwe ideeën probeert te ontwikkelen, laat de vraag achterwege: Welk nieuw product, dienst of bedrijf moeten we ontwikkelen? Stel in plaats daarvan de vraag: “Wie is de klant die we willen bedienen?”, gevolgd door “Wat proberen ze te doen?” en “Hoe kunnen we ze het beste helpen?”. Je zult merken dat je ideeëngeneratiesessies zullen veranderen en veel vruchtbaarder zullen worden.

Je uitdaging voor deze week: Bekijk hoeveel van je werk ambachtelijk van aard is, een combinatie van creatieve vonk en functionaliteit. Hoe kun je beide elementen versterken?

Stap 1 – Relax

Wanneer je nieuwe ideeën wilt krijgen is het nodig dat je ontspannen bent. De beste ideeën krijg je wanneer je niets ‘moet’ en juist relax voelt. Stress zorgt ervoor dat je brein blokkeert en cortisol en adrenaline overmatig aanmaakt waardoor je je nog meer gestrest gaat voelen. Wanneer je je ontspannen voelt zie je meer, veel meer mogelijkheden. Help je hersenen te ontspannen door alles wat in je hoofd rondzweeft op te schrijven zodat je een leeg hoofd hebt. Ga mediteren, rond die stressende projecten af, ga er een weekendje tussenuit of doe een dagje sauna. Zorg dat je ontspannen bent, want alleen dan ontvang je de beste ideeën.

Stap 2 – Durf te dromen over je toekomst!

Er is een huidige situatie en er is een gewenste situatie. Het enige probleem is de weg er naartoe. Dus, wanneer je een mooie liefdesbrief aan het schrijven bent maar geen idee hebt hoe je je verhaal moet afronden is dat het probleem waar je een idee voor nodig hebt. Je ideale uitkomst is in dit geval je nieuwe vlam die gelukkig is met jouw liefdesbrief. Hou die gedachte van je blije geliefde vast, dat is wat je wilt bereiken. Het enige wat je nodig hebt is een goed idee.

Stap 3 – volg je onderbuikgevoel

Wanneer je in de tuin staat te sproeien en je hebt plotseling een idee waar je enthousiast over bent, twijfel dan niet, schrijf het meteen op. Dit is het idee waar je op zat te wachten. Als het goed voelt, voer je het uit. Laat je niet afschrikken door wat anderen denken. Jij hebt je ideale uitkomst vastgesteld en als je direct het gevoel hebt dat dit idee die uitkomst gaat vervullen is het jouw taak om je gevoel te volgen!

Bron: Sochicken

Gouden tip!

Cliënten zijn vaak onzeker. Iedereen heeft wel eens een miskoop gedaan. Meestal meer dan eens. Dus zijn we voorzichtig. Mensen willen bewijzen zien. Ze veronderstellen:

‘Wanneer een aanbod te mooi lijkt om waar te zijn, dan is meestal ook te mooi om waar te zijn.’

Mensen zoeken naar het addertje onder het gras. Enkele tips:

  • Durf garanties te geven! Garanties geven de klant vertrouwen.
  • Garandeer uitsluitend dingen die je zelf in de hand hebt.
  • Lever bewijzen in de vorm van objectieve bronnen.
  • Laat tevreden klanten voor je spreken.

Binnenkort verzorg ik nogmaals online een supertoffe Masterclass waarin je jezelf door journaling jezelf beter beter leert kennen, sneller tot uitmuntende ideeën komt, voor je cliënten, partners of medewerkers. .

Wil je weten wat je volgende stap is, wat je wilt als advocaat, jurist, notaris en welke richting jij in je leven wilt nemen?

Neem contact met mij op en plan nu een gratis gesprek van 30 minuten om samen te bekijken wat we voor elkaar kunnen betekenen en zodat je belangrijke inzichten mag verwerven voor je loopbaan en/of je persoonlijke leven.

Meer weten hoe je een positieve mindset kunt ontwikkelen om doelen te bereiken op een eenvoudige en snelle manier?

Wil je meer weten over mijn TRAININGEN en bemiddelingstrajecten voor jezelf of je MEDEWERKERS of cliëntenNeem vrijblijvend contact op

Of wil je samen met een klein team van maximaal 6 mensen de “Leiderschap & Veerkracht” volgen, om je doelen in je leven te behalen met een vernieuwde mindset en een duidelijke missie? KLIK HIER

Of wil je vrijblijvend je vragen, zorgen of gewoonweg informatie opvragen over de diverse coaching programma’s: CONTACT

Meer weten?

Welke negatieve effecten voorziet je binnen je praktijk?

Welke veranderingen moet je in je praktijk aanbrengen?

Welke obstakels denk je dat er zich zullen aandienen bij je team?

Welke uitdagingen spelen nu meer dan ooit een rol voor jou persoonlijk?

Welke kansen zijn er om een advocatenpraktijk te creëren die meer aan je wensen voldoet, en de behoeften van de post-covid cliënt die beter kan gedijen in het huidige klimaat en in de post-Covid19 wereld?

Wil je meer weten over team- of management coaching en hoe je de Soft Skills voor advocaten kunt aanwenden voor je praktijk om meer structuur, focus en productiviteit te bevorderen? Neem contact met mij op: Info@evaguerra.be

Of klik op deze link: CONTACT

.

.

.

error: Content is protected !!

Download Your Copy